Organizacja zdalnego nauczania w Publicznej Szkole Podstawowej w Wilkowie
Od 25 marca br. weszło w życie rozporządzenie MEN dotyczące prowadzenia zajęć z uczniami na odległość. Ma to związek z wiadomą sytuacją stanu epidemii w kraju. Wdrożyliśmy nowy plan nauczania przedmiotów podstawowych, a w ślad za tym nowy plan zajęć.
Została również dostosowana organizacja zdalnego nauczania oraz wprowadzono kryteria oceniania dostosowane do zaistniałej sytuacji.
Organizacja zdalnego nauczania
w Publicznej Szkole Podstawowej w Wilkowie
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami danej szkoły i po poinformowaniu rodziców dziecka (ucznia) o sposobie realizacji zajęć.
Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
- zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;
- dzienniki elektroniczne;
- komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
- media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- lekcje online;
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
- zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej szkoły;
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń już posiada. Wydawcy zrzeszeni w Sekcji Wydawnictw Polskiej Izby Książki przygotowali i udostępnili materiały i narzędzia dydaktyczne całkowicie bezpłatnie.
- kontakt telefoniczny z nauczycielem;
- inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami;
- Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania – nauczanie zdalne
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym mają charakter przejściowy.
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym/na odległość wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
- Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności na czas nauki zdalnej ujęte są w aneksach do kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów.
- Ocenie podlega wiedza i umiejętności ujęte w NaCoBeZu „formatkach”przesyłanych uczniom z każdego przedmiotu.
- Jeśli uczeń nie ma dostępu do komputera, laptopa, jego rodzic/prawny opiekun ustala z wychowawcą, który wraz z dyrektorem ustala sposób przekazania uczniowi potrzebnych materiałów.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w statucie Publicznej Szkoły Podstawowej w Wilkowie.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły poprzez dziennik elektroniczny.
Kryteria oceniania - matematyka - nauczanie zdalne
- Zdalna realizacja treści z podstawy programowej odbywać się będzie z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
- Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
- Testy, sprawdziany na platformach (wcześniejsza informacja o terminie i zakresie materiału,),
- w przypadku niedostosowania się do terminu wykonania testu uczeń zobowiązany jest do napisania go z danego materiału w formie papierowej w ustalonym przez nauczyciela terminie w momencie powrotu do szkoły.
- wykonane zadania, karty pracy przesyłane są przez uczniów na nośnik wskazany przez nauczyciela w określonym terminie ( messenger, e-mail, itp podany przez nauczyciela).
- Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe tzn. uczeń musi je wykonać.
- Wykonanie zadań na platformach edukacyjnych.
- Ocenie może podlegać aktywność ucznia na lekcjach prowadzonych np. w aplikacjach społecznościowych.
- Pozostałe ustalenia są zgodne z wcześniej podanymi kryteriami oceniania (wrzesień 2019).
Kryteria oceniania - język angielski – nauczanie zdalne.
Uczniowie podczas nieobecności w szkole będą oceniani za: – zadania domowe, prace pisemne, karty pracy, skany, nagrania.
- Aktywność na czas zajęć poza szkołą nie przydziela się.
- Nieprzygotowanie – czyli nieodesłanie w terminie zadania zleconego przez nauczyciela każdorazowo jako nieprzygotowanie do zajęć.
- Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian dopóki uczniowie nie wrócą do szkoły.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadnie otrzymane w czasie e- nauczania w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela.
Kryteria oceniania - język niemiecki – nauczanie zdalne.
Uczniowie podczas nieobecności w szkole będą oceniani za:
- zadania domowe,
- prace pisemne,
- karty pracy,
- nagrania,
- aktywność,
- ćwiczenia on-line na platformach wskazanych przez nauczyciela,
- nauczyciel może przygotować test na platformie on-line i będzie on wtedy przeprowadzony na ocenę, którą nauczyciel wystawi w e- dzienniku.
Nieprzygotowanie – czyli nieodesłanie w terminie zadania zleconego przez nauczyciela traktowane będzie każdorazowo jako nieprzygotowanie do zajęć.
Kryteria oceniania – przedmioty przyrodnicze ( geografia , biologia, fizyka, chemia, EDB) – nauczanie zdalne
Uczeń może wykazać się swoją wiedzą poprzez:
- Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.) a następnie przesłanie ich na wyznaczony przez nauczyciela adres mailowy lub grupę społecznościową, komunikator itp.
- Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.), które dołączone są jako załączniki do wiadomości na e- dzienniku.
- Wykonanie zadań na platformach edukacyjnych
- Rozwiązywanie testów powtórkowych i ćwiczeniowych i przesłanie zdjęć lub scanów.
- Rozwiązywanie testów sprawdzających wiedzę (kartkówek, sprawdzianów, prac klasowych)
- Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian) zobowiązany jest do napisania testu w formie papierowej w ustalonym terminie przez nauczyciela
- Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe, co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę.
- Ocenie może podlegać aktywność ucznia na lekcjach prowadzonych np. w aplikacjach społecznościowych
- Uczeń może poprawić każdą ocenę z testów sprawdzających wiedzę. Ocena z poprawy wpisywana jest do e- dziennika, a przy ustalaniu oceny na koniec poszczególnych semestrów brane są pod uwagę obydwie oceny (uzyskane w pierwszym terminie i z poprawy).
Kryteria oceniania - język polski –nauczanie zdalna.
- Podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek wykonać w zeszycie wskazane ćwiczenia. Będą one sprawdzone po powrocie do szkoły.
- Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z oceną niedostateczną.
- Prace niesamodzielne będą oceniane na ocenę niedostateczną.
- Nauczyciel może przygotować test na platformie e-nauczanie i będzie on wtedy przeprowadzony na ocenę, którą nauczyciel wystawi w e- dzienniku.
- Nie tworzymy dodatkowych kryteriów. Mamy wiele, które łatwo dopasować do e-nauczania (m.in. wypowiedzi pisemne, zadanie, inne).
- Każda ocena jest zawsze opisana w komentarzu.
- Poprawa ocen- uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania w ciągu dwóch tygodni.
Kryteria oceniania – wychowanie fizyczne – nauczanie zdalne
- Praca zdalna w wychowaniu fizycznym realizowana będzie z części podstawy programowej, zaliczamy do niej:
- Elementy edukacji zdrowotnej, przepisy gier zespołowych,
- Historię Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej i starożytnej
- Wszystkie wiadomości dla uczniów będą przekazywane w formie plakatów, prezentacji, konspektów oraz filmów instruktażowo-pokazowych.
- Uczniowie będą ocenianie za zadane referaty, mini – prezentacje lub odpowiedzi z quizów wyżej wymienionych elementów podstawy programowej.
Kryteria oceniania – religia – nauczanie zdalne
- Zadania (w rozsądnej ilości) będą określone i ocenianie w kategoriach: obowiązkowe i dla chętnych,
- Zadania mogą być przez uczniów przesyłane w formie skanów, zdjęć, plików tekstowych w określonym przez nauczyciela terminie i na wyznaczony adres, komunikator itp.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę za „zdalne zadanie” po powrocie do szkoły (albo do wskazanego przez nauczyciela terminu, gdyby kwarantanna się znacznie przedłużyła)
- Uczeń chętny do wykonania dodatkowej pracy na wyższa ocenę umawia się z nauczycielem.
- Nauczyciel podaje temat i wyznacza termin oddania/wysłania tej pracy.
Kryteria oceniania – historia i wos – nauczania zdalne
Z przedmiotów oceniane będą:
- Karty pracy (zdjęcia lub skany), zadania z mapami, odpowiedzi na pytania przesyłane drogą mailową, przez komunikatory lub media społecznościowe we wskazanym terminie, zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,,
- Testy na platformie e-nauczanie udostępnione przez nauczyciela we wskazanym czasie,
- Dłuższe wypowiedzi pisemne na zadany temat zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
- Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami.
- Sprawdziany przeprowadzane będą poprzez przesłanie pytań każdemu uczniowi a wykonanie poleceń odbywać się będzie podczas lekcji online.
- Sprawdziany ocenia nauczyciel i wystawia ocenę wraz z komentarzem do e – dziennika.
Kryteria oceniania – plastyka – nauczania zdalne
- Uczeń ma do wykonania pracę plastyczną, której tematyka i sposób wykonania zostanie podany w formatce na dysku szkoły.
- Termin wykonania – 2 tygodnie.
- Pracę należy podpisać na pierwszej stronie, wyraźnie, drukowanymi literami: imię, nazwisko, klasa, zrobić zdjęcie i wysłać na adres mailowy lub Messengera.
- Jeśli w formatkach lekcji zamieszczone są linki do filmów edukacyjnych, a nie jest zaznaczone, że film jest dla chętnych - uczeń ma obowiązek obejrzeć film.
Kryteria oceniania – technika, muzyka – nauczania zdalne
Muzyka
- Uczniowie zapoznają się z podanymi zagadnieniami na podstawie linków do stron internetowych, sporządzają krótkie notatki w zeszycie wg pytań zadanych w formatkach lekcji, które zostaną ocenione po powrocie do szkoły.
- Wykonanie piosenek przesłanych za pomocą linków do melodii i tekstów uczniowie będą mogli zaliczyć po powrocie do szkoły .
Technika
- Prace techniczne zadane do wykonania będą ocenione po przesłaniu ich zdjęć nauczycielowi.
- Ocenie podlegają zadania zlecone przez nauczyciela. Uczeń na obowiązek przesłać wykonane zadanie nauczycielowi, które zostanie ocenione.
Dyrektor
Rada Pedagogiczna
Publicznej Szkoły Podstawowej w Wilkowie